Copywriting – kvalitní a efektivní rešerše v 6 krocích

/////

Každému kvalitně zpracovanému textu předchází získávání relevantních informací. Rešerši provádějte nejen tehdy, když máte psát o neznámém tématu, ale i v případě, že je vám téma vlastní a víte o něm vše. Nebo si to alespoň myslíte.

Rešerše vs. reálné psaní

Když máte zrovna „den blbec“ nebo se vám jednoduše nechce psát, dobrá rešerše vás často dokáže nakopnout a inspirovat. Mnohdy vás hledání nových informací unese natolik, že vám zabere více času než samotné psaní. Abyste předešli nekonečnému dohledávání informací, je dobré si předem určit, kolik času chcete shánění podkladů věnovat. Při psaní krátkých PR článků častokrát stačí znát téma pouze povrchově. Pokud však píšete texty na weby nebo tvoříte blog, je nutné si téma důkladně prostudovat a vžít se do cílové skupiny.

Klienti + zákazníci = zásobárna informací

Nejlepší a nejrelevantnější informace získáte od samotného klienta, případně od jeho zákazníků. Ti vědí nejlépe, jak služba nebo produkt funguje, v čem je výjimečný, případně co by se na něm dalo zlepšit. Nejdůležitější je ptát se na ty správné otázky:

  • Jaký problém zákazník řeší, než si produkt či službu koupí?
  • Co mu produkt či služba přinese?
  • Proč nedá přednost konkurenci?
  • Co mu na produktu či službě vyhovuje a co mu naopak vadí?

Jednoduchý dotazník vás ušetří toho, abyste vařili z vody. U dlouhodobých klientů ho berte jako samozřejmost a nezbytnost. Jako dobrý zdroj informací poslouží také zákaznické recenze, a to jak pozitivní, tak negativní. Malé negativum neuškodí, právě naopak, dodá produktu na důvěryhodnosti.

Ověřené a důvěryhodné zdroje

Na Googlu a Wikipedii umí vyhledávat téměř každý, dejte si však pozor, aby informace byly ověřené a fakticky podložené. Zkuste využít také volně přístupný vyhledávač Google Scholar, který indexuje texty a metadata z odborné literatury, studií či výzkumů. Osvědčené informace naleznete také v diplomových a disertačních pracích.

Diskuze a fóra

Mnoho témat na internetu již někdo probíral a diskutoval na různých portálech či fórech. Využijte toho a čtete tyto komunitní portály a vysbírejte podstatné informace. Tímto způsobem snadno odhalíte, co lidé v souvislosti s daným tématem probírají a co je trápí. Mnoho napoví také nejčastěji kladené dotazy (FAQ) na webu klienta či jeho konkurence.

Rozšíření obzorů díky videím

Ne vždy máte možnost si reálně osahat téma, o kterém píšete, a proto nespoléhejte pouze na textový obsah. Spoustu užitečných informací můžete získat z různých videí, díky kterým si o daném téma uděláte mnohem jasnější představu. Na YouTube najdete opravdu všechno možné i nemožné. Během chvilky můžete zjistit, jak se montují plastová okna nebo jak se vyrábí nanovlákna.

Kolegové a známí

Klíčové informace, po kterých se pídíme, máme často přímo u nosu. Ptejte se svých známých a kolegů, jestli s daným tématem mají zkušenosti. Často vás překvapí, co mají vaši blízcí za koníčky a zájmy. Z první ruky jsou informace vždy nejužitečnější.

Důvěřuj, ale prověřuj

Ne všechno, co je na internetu psáno, je i dáno. To, že je v pěti různých článcích napsaná stejná informace z ní ještě nedělá ověřený fakt. Základem je proto myslet kriticky.

Při ověřování informací si položte několik základních otázek:

  • Můžu si být 100% jistý/á, že je to pravda?
  • Čím to prokážu nebo podložím?
  • Jak moc spolehlivý je daný zdroj?
  • Jak těží z informace její šiřitel?
  • Existuje i druhá strana mince?

Čtěte také:

Jak nesrazit webové texty na kolena špatnou grafikou

Jak na jednoduchou SEO analýzu webu?