Jak na jednoduchou SEO analýzu webu?

/////

Jednoduchá základní SEO analýza webu

Vlastníte webové stránky nebo e-shop? Jste již zoufalí ze všech těch rádoby SEO specialistů a měsíčně vyhazujete tisíce korun za paušální platby bez výraznějších výsledků? Rádi vám podáme pomocnou ruku. V našem článku se dozvíte, jak na základní jednoduchou SEO analýzu svépomocí a zcela ZDARMA.

Co se dozvíte? Například to, na jaké hlavní faktory je třeba se zaměřit z hlediska správné optimalizace webu pro fulltextové vyhledávače. Vypsání všech jednotlivých faktorů, které ovlivňují optimalizaci a dohledatelnost webu ve vyhledávači, by vydalo na samostatnou knihu, a navíc jsou mnohé z nich pouze na úrovni spekulací. Představíme si tedy ty zásadní, které vás mohou posunout vpřed k lepším výsledkům.

Na co myslet před SEO analýzou svépomocí?

Zamyslete se nad odpověďmi na tyto otázky:

Co je cílem vašich webových stránek?

Určit, co je pravý cíl vašich stránek je mnohdy složité, a vyplývá z individuální povahy každého webu. Obecně vzato jsou však nejčastějším cílem webových stránek objednávky u e-shopů, vyplnění kontaktních a poptávkových formulářů, přečtení článků, stažení souborů a videí.
Pro definování vašich cílů můžete také použít léty osvědčenou a obvyklou metodu „SMART“. SMART, v překladu „chytrý“ je současně zkratka pro vybrané metodiky určování cílů. Vychází z anglických slov „Specific“ (konkrétní), Measurable (změřitelný), Agreed (schválený), Realistic (realistický) a Timely (časově ohraničený).

Příklad správného cíle: Rád bych zvýšil počet objednávek (konverzí) ze stávající hodnoty 3 % na 12 % v porovnání s loňským a letošním rokem. Jednoznačně jste tak určili váš cíl a milník, jehož chcete dosáhnout. Samozřejmě je zde třeba zvážit i krok schválení, který by měli učinit všichni, kteří se na zvyšování počtu splněných cílů budou aktivně podílet. Pokud máte dobře definované cíle vaší práce na webu, již jste jen krůček od toho, že víte, jak s webem pracovat, čemu se v budoucnu vyhnout a kde nemarnit váš čas a peníze.

Je váš web přehledný a jednoduchý na pochopení?

Funguje nejen vaše úvodní stránka, ale rovněž i ostatní stránky webu jako skutečná výkladní skříň? Reprezentuje adekvátně vaši nabídku služeb nebo produktů? Předává zákazníkům ty správné informace tak, aby návštěvník našel, co hledá? Neztrácí se v něm?

Jsou to jednoduché dotazy, ale ne každý na ně zná odpovědi. Zkuste se podívat na web okem úplně nového a nezaujatého návštěvníka. Uznáváme, že to možná může být komplikované. Jak říká staré pořekadlo, „zvyk je železná košile“. V tomto ohledu je zřejmé, že na své stránky možná už nahlížíte zcela automatizovaně a některé důležité problémy přehlížíte.

Zkuste se ale zeptat někoho zcela nezaujatého. Kolegů, rodinných příslušníků či přátel, jak se jim váš web líbí a jak se v něm orientují. Co by na webu chtěli doplnit a co je podle nic již navíc. Posbírejte jejich poznatky a spojte si je s předem stanovenými cíli. Skutečně je možné dosáhnout zvyšování počtu splněných cílů s jejich více či méně konstruktivní kritikou?

Jakou cílovou skupinu chcete oslovit?

Kdo je vaše cílová skupina? Uvědomění tohoto důležitého faktoru zcela stěžejní. Nejhorším konstatování pro online marketéra je sdělení „je jedno kdo je našim zákazníkem. Prodáváme všem a chceme více objednávek. Tím, že se zaměříte na správný segment zákazníků, perfektně poznáte jejich potřeby a přání.

Budete moci pružněji reagovat na jejich specifické požadavky a můžete dle toho lépe definovat své postavení na trhu. Obecně tím snížíte provozní náklady, protože širokou profilací a nízkou specializací tříštíte své snahy o efektivní vedení kampaní a rozvoj webu či e-shopu.

Při správném definování cílové skupiny také snáze zjistíte, skrze jaké marketingové kanály navštěvuje váš web a kde efektivně utrácet za propagaci a kde naopak neplýtvat své peníze.

Jak vypadá stránka s produktem, popřípadě službou?

Jak již bylo zmíněno, uživatelská přívětivost je jeden z klíčových faktorů k dosažení vyššího počtu splněných cílů, zvýšení počtu objednávek nebo poptávek. Výrazně si pomůžete kvalitně zpracovaným obsahem stránky, který v ideálním případě nabídne maximum informací o vaší službě a produktech a pokud možno nedává prostor k pochybám a otázkám. Nenuťte vaše návštěvníky přemýšlet, jen tak se z nich snáze stanou i zákazníci.

Zamyslete se: Proč vlastně děláte to „SEO“? Správná odpověď zní: Pro návštěvníky.
Všechnu píli a aktivitu na vašem webu děláte především pro vaše návštěvníky, ze kterých si přejete udělat zákazníky. Musíte jim tedy vyjít vstříc, nabídnout odpovědi na jejich dotazy. Vyřešit jejich aktuální problémy a pokud možno se vyhnout opakování stejných chyb.
Přístupem – „jo ten formulář na webu už nefunguje asi půl roku, ale stejně ho nikdo nepoužívá“ se dostanete na úroveň uživatele mobilního telefonu, který má většinu dne schovaný a vypnutý mobilní telefon, protože mu „stejně nikdo nevolá“.
J

Příklad:

Otázka a problém zákazníka

Potřebuje vytvořit web a ideálně od lokální firmy z Ostravy. Zasedne k počítači a zadá do vyhledávače Google pojem „tvorba webu Ostrava“. Jaký výsledek se mu zobrazí? V ideálním případě je to právě vaše firma.

zadavani dotazu do vyhledavače

výsledky vyhledávání

 

 

 

 

 

Pokud jste pochopili, proč a pro koho vlastně to SEO děláte, můžeme si ukázat, jak provést rychlou základní SEO analýzu vašich stránek.

 

Rychlost načítání vašeho webu

Použít můžete nástroj od Googlu s názvem PageSpeed Insightskterý vám v krátkém čase ukáže, jak si váš web stojí z hlediska rychlosti načítání. Dokonce vám i vypíše, kde je pravděpodobně problém. Jsou to zpravidla použité Javascripty na stránkách, delší doba odezvy vašeho serveru, případně velikost použitých obrázků na stránkách.

Tyto faktory ve většině případů ovlivňují rychlost načítání webových stránek a spousta uživatelů zkrátka odmítá čekat déle než jen pár vteřin. I v dnešní době je také zapotřebí brát ohled na mobilní uživatele, kteří se stále ještě mohou potýkat s omezeným množstvím dat v jejich mobilním datovém přenosu. Zde je pak potřeba konzultovat možnosti úprav webu s vašim webmasterem.

rychlost načítání webu

rychlost načítání webu

Takto může vypadat stav vašeho webu, zde je patrné, že na webu je nějaký závažnější problém a je potřeba jej odstranit!

 

Udělejte si jednoduchou analýzu klíčových slov

V našem článku se dozvíte, jak provést jednoduchou analýzu klíčových slov svépomocí.

 Titulek stránky prodává

Titulek (title) je první, co vás ve výsledcích vyhledávání má zaujmout. Je jedním z důležitých faktorů, které napovídají návštěvníkům i vyhledávačům, co se na dané stránce nachází. Pozor na délku titulku. Ta by neměla překročit délku 55 – 60 znaků včetně mezer. Mohlo by se totiž stát, že jej vyhledávač nezobrazí celý.
Každá stránka musí mít svůj unikátní titulek, abyste předešli tvorbě duplicit a tříštění výsledků vyhledávání pro konkrétní klíčové slovo mezi více stránek na vašem webu.

Jak má vypadat správný title ve výsledcích vyhledávání pro klíčové slovo „Povlečení“?

Titulek stránky ve výsledcích vyhledávání

Titulek stránky ve výsledcích vyhledávání

 

URL adresa webové stránky

V URL stránky, podobně jako v titulku, by mělo být obsaženo nosné klíčové slovo. Je vhodné na to myslet již při tvorbě dané stránky. Pokud již na webu máte nějakou zavedenou URL adresu konkrétní podstránky, na tuto vám chodí návštěvnost, a navíc na ni odkazují i cizí webové stránky, neměňte tuto URL adresu!

Zejména pokud nemáte vyřešeno přesměrování původní URL na novou, vystavujete se riziku snížení hodnocení této stránky vyhledávačem, výskytu mrtvých odkazu směřujících na váš web a jiným nepříjemnostem, které vašim návštěvníkům jistě nechcete způsobovat.

Jak má vypadat URL adresa ve výsledcích vyhledávání pro klíčové slovo „Povlečení“?

Podoba URL adresy ve výsledcích vyhledávání

Podoba URL adresy ve výsledcích vyhledávání

 

 

Popisek stránky neboli description

Popisek (description) má za úkol především zaujmout a přesvědčit návštěvníka o tom, že zrovna na vašem webu nalezne, co hledá a ještě nalezne něco navíc! Meta description se zobrazuje jako popisek na stránce s výsledky vyhledávání (SERP) ve vyhledávačích.

Je stávající popisek vašich stránek automaticky generovaný? Je nudný až k uzívaní? Pohrajte si s vaší kreativitou. Popisek je tím, co má hned po popisku přesvědčit návštěvníka ke kliknutí na váš web. Proto roli description nepodceňujte. Zde si opět hlídejte délku titulku,  používejte maximálně 160 znaků včetně mezer.

Popisek stránky neboli description

Popisek stránky neboli description

 

Jestli a kde lze tyto parametry upravit a ovlivnit, velmi záleží na tom vašem e-shopovém a webovém řešení. Pokud máte web vyroben na redakčním systému WordPress, existují konkrétní doplňky tohoto systému přímo pro editaci SEO prvků. I u e-shopových platforem je ve většině případů zajištěno doplnění titulků a popisků. Pokud ne, kontaktujte svého webmastera a požadujte návrh řešení, jak je provádět.

Kdybyste váhali, kde zjistit popisek vaší stránky, zkuste ve vašem prohlížeči zmáčknout klávesovou zkratku Ctrl + U (zobrazit zdrojový kód), pak zmáčkněte Ctrl + F (hledání) a zadejte do vyhledávacího pole slovo „description“.

Meta tag description

Meta tag description

Nadpisy stránky

U nadpisů stránky je rovněž důležité sledovat použití správných klíčových slov (vyhledávacích dotazů) a dbát na unikátnost nadpisu pro každou jednu podstránku. Dávejte pozor na čitelnost daného textu. Můžete využívat i skloňování klíčových slov, neomezujete se tedy na prosté vykopírování nejčastěji hledané fráze v 1. pádu jednotného čísla J

Využít tedy můžete různé varianty klíčových slov. Např. povlečení, povlečením …

Pozor nadpisy se nesmí opakovat, duplicity nechcete vy, návštěvníci ani vyhledávače

 

Obsah dané stránky

V krátkosti jsme si ujasnili, co by měl obsahovat titulek stránky, URL adresa, popisek a nadpisy. Ale co samotný obsah webu a podstránek? Zkontrolujte, zda obsah vašich jednotlivých stránek vystihuje téma plynoucí z klíčového slova. Zjednodušeně, pokud máte v titulku klíčové slovo „praní ložního povlečení“ tak by se text na stránce měl věnovat právě tomuto tématu. Text musí být rovněž zajímavý, originální (rozumějte nezkopírovaný) a dobře čitelný a naformátovaný do odstavců.

Při psaní textu určitě používejte podnadpisy, jednotlivé odstavce nedělejte zbytečně dlouhé se sáhodlouhými složenými větami. Používejte odrážky a text prokládejte obrázky. Ty často hovoří za tisíc slov! Pokud je váš text špatně čitelný – sdělením, barvou textů a sladěním s pozadím, zvažte najmutí profesionála na psaní reklamních textů – copywritera.

Je potřeba také zkontrolovat, jak je na tom váš web po technické stránce. Zaměříme se na:

  • Indexaci webu
  • Přítomnost souboru robots.txt
  • Existence mapy webu sitemap.xml

 

Počet indexovaných stránek

Vyhledávače využívají svých speciálních prohledávacích robotů, které s různou frekvencí neustále skenují obsah vašeho webu a tzv. jej indexují – zařazují je do indexu svých výsledků vyhledávání. Jestli je váš indexovaný a kolik stránek vyhledávač indexuje, zjistíte v nejjednodušší podobě s pomocí vyhledávače Google, s využitím tzv. operátoru site:

Zadejte do vyhledávače Google site:vasedomena.cz

Operátor site: v Googlu

Operátor site: v Googlu

Totéž zadejte do vyhledávače Seznam site:vasnazevdomeny.cz

Operátor site: v Seznamu

Operátor site: v Seznamu

Je velice pravděpodobné, že každý vyhledávač vám zobrazí rozdílný počet zaindexovaných stránek. Je to dáno tím, že každý má jiné nároky pro indexaci. Pokud ale víte, že váš web má třeba 50 stránek a vyhledávače indexují pouze 5, je potřeba hledat problém. Pokud neindexuje ani jednu stránku a vůbec se nemůžete dohledat, ihned nám zavolejte na telefon 603 166 726! Důvodů může být několik. Nejčastěji se jedná o penalizace, špatné nastavení webu nebo špatně nastavený soubor robots.txt.

Zda má váš web soubor robots.txt, který může způsobovat problém s indexací stránek, zjistíte nejsnáze tak, že do prohlížeče zadáte www.vasedomena.cz/robots.txt. Pokud váš web tento soubor obsahuje (není to podmínkou), možná se vám zobrazí něco podobného:

soubor robots.txt

soubor robots.txt

Pozor, pokud první řádek User agent: nebude mít * ale „/“, máte pravděpodobně problém a váš web zakazuje indexaci ve vyhledávačích. Zavolejte nám a my to vyřešíme za vás.

Také se můžete o indexaci vašich stránek přesvědčit, pokud zadáte klávesovou zkratku Ctrl + U (zobrazit zdrojový kód) a Ctrl + F. Do vyhledávacího pole zadejte noindex, případně nofollow. Našli jste tyto údaje? Možná máte zablokovanou indexaci a je potřeba opět provést úpravy, které tento stav zvrátí.

Zda váš web obsahuje mapu stránek webu, zjistíte obdobně

Zadejte do prohlížeče www.vasedomena.cz/sitemap.xmlpokud mapu stránek webu nemáte, požádejte webmastera o její vytvoření.

Jedná se opravdu o jednoduchou SEO analýzu vašeho webu. Nyní se tedy můžete směle vrhnout do základní analýzy vašich stránek i vy. Pokud ovšem nechcete ztrácet čas a raději se chcete věnovat rozvoji svého podnikání, není nic jednoduššího než to nechat na nás. Provedeme za vás SEO audit webu a navrhneme řešení.