Jak na základní SEO úpravy webu na WordPressu? Zvládnete to hravě

/////

Seznamte se s užitečnými tipy a triky, jak mít správný „SEO friendly“ web na WordPressu. Jděte naproti vyhledávačům a vyřešte na stránkách základní kroky k dobré optimalizaci pro vyhledávače. Zvládnete to sami a rychle.

Redakční systém WordPress je pro SEO velmi vstřícná platforma a s využitím mnoha doplňků umožňuje správcům webových stránek doslova čarovat v tom, co chcete sdělit vyhledávačům o svých webových stránkách.

Proč vůbec řešit SEO?

SEO (zkr. Search Engine Optimalization) je rozmanitý výčet činností, které se česky označují jako optimalizace pro vyhledávačeTvoří je celek postupů a strategií, které mají jediný cíl – ovlivnit pozici a dohledatelnost webových stránek ve vyhledávačích a navýšit návštěvnost z přirozeného vyhledávání.

Pokud je váš web SEO přátelský k vyhledávačům, vyhodnotí jej dobře Google a další vyhledávače s pomocí svých složitých vyhledávacích algoritmů a zařadí jej do svého indexu na určité pozice.

S dobře optimalizovanou stránkou nasměrujete vyhledávač a především návštěvníky po zadání určitého vyhledávacího dotazu přesně tam, kam potřebujete.

Čím začít?

Zapnutí indexace webu po spuštění stránek

Systém WordPress již ve svém základním nastavení zakazuje vyhledávačům indexaci stránek. Důvod je prostý. Jedná se o opatření při vývoji webových stránek, např. když je web nekompletní, na vývojovém serveru apod.

Je to problém, který potopil již řadu webů na WordPressu. Může se stát, že došlo k mylnému zaškrtnutí zakázání indexace, nebo se při nasazení na ostrý provoz na aktivaci indexace zapomnělo.

Pokud vaši stránku, firmu nebo své jméno nemůžete najít na Googlu nebo Seznamu, začněte kontrolou tohoto nastavení.

  1. V administraci stránek přejděte v levém menu do Nastavení -> Zobrazování a přejděte na položku Dostupnost pro vyhledávače. 
  2. Zkontrolujte, že nemáte zaškrtnuto pole Zakázat prohledávání a indexování obsahu webu
zapnutí indexace wordpress

Zapnutí indexace ve WordPressu

 

To, jestli je váš web indexovaný, zjistíte také přímo ve vyhledávači Google nebo Seznam.cz. Zadejte do vyhledávacího pole operátor site:vasedomena.cz (bez mezery za dvojtečkou) a zjistíte, kolik a jaké stránky Google nebo Seznam zaindexoval v případě vašeho webu. Jako v našem případě webu Webdevel.cz:

Využití vyhledávací fráze site:vasedomena.cz

Využití vyhledávací fráze site:vasedomena.cz

 

Pokud Google nebo seznam nic nenajdou, pak je na vašem webu patrně zakázána indexace.

Pěkné URL adresy

Co to je? Jedná se o URL adresy nejčastěji ve slovní podobě, které přesně vystihují to, o čem je daná podstránka. V URL adrese můžete natrefit i na pěknou snůšku zla, které si běžný návštěvník nemá nikdy šanci zapamatovat. S menší pravděpodobností na vaše stránky také někdo ze svých stránek odkáže na váš web, protože by adresa byla dlouhá, nesmyslná apod.

Jak může vypadat pěkná URL adresa? Jednoduše z ní zjistíte, o čem je obsah dané podstránky.

www.webdevel.cz/sluzby/tvorba-webovych-stranek/

www.webdevel.cz/kariera/

Jak mohou vypadat „špatné URL“ ?

www.webdevel.cz/?p=1457

www.webdevel.cz/?p=1326

Mohou obsahovat různé proměnné, parametry, nesmyslné a přebytečné znaky a nikdy si je nezapamatujete.

Nastavení trvalých odkazů naleznete rovněž v levém menu v Nastavení -> Trvalé odkazy. Nejpoužívanější a doporučený formát pro vaše trvalé odkazy je Název příspěvku. Po dokončení úpravy nezapomeňte vše uložit. 

Nastavení trvalých odkazů

Nastavení trvalých odkazů ve WordPressu

 

Tuto změnu provádějte pouze tehdy, když je vaše stránka nová. V případě již měsíce funkčního webu pravděpodobně došlo k indexací vašich stránek (což lze ověřit dle postupu uvedeného výše) a v této fázi není vhodné měnit nastavení zpětných odkazů, protože byste mohli přijít o již získané zpětné odkazy a oslabit své hodnocení a pozice ve vyhledávačích. Pokud byste přesto chtěli nastavení odkazů měnit, doporučujeme provést přesměrování starých URL na novou URL adresu.

Web s www nebo bez www

Pokud jsou vaše webové stránky teprve v začátcích, je vhodné vybrat jednoznačnou verzi toho, jestli chcete mít URL vašich stránek s předponou www (https://www.webdevel.cz) anebo bez předpony (https://webdevel.cz).

Vyhledávače by toto rozdílné zobrazování vnímaly jako duplicitu a tříštily by výsledek vyhledávání mezi dva rozdílné výsledky. Vyberte si tedy pouze 1 řešení a tohoto se vždy držte a zajistěte přesměrování druhé verze než vámi vybrané.

Přímo v administraci WordPressu lze nastavit preferovanou verzi. Opět v Nastavení -> Obecné, kde do políčka Instalace WordPressu (URL) zvolte vámi preferovanou verzi, jako v našem případě:

Základní nastavení předpony www

Základní nastavení předpony www

Pro vyhledávače není důležité, jestli využijete verzi s předponou www nebo URL bez www, vždy se však držte jednoznačného využívání stejné URL.

Zabezpečený přístup HTTPS a certifikáty SSL

Používání standardu HTTPS protokolu je v současnosti standard a zároveň výrazný krok dopředu v tom, jak si pomoci v „očích“ vyhledávacích algoritmů vyhledávačů. SSL (Secure Sockets Layer) je specifická metoda šifrování dat, která jsou odesílána mezi prohlížečem webových stránek a serverem.

nezabezpečený web httpPři využití standardu HTTPS bude stránka pro vyhledávače i návštěvníky důvěryhodnější. Týká se to především webů, které využívají různé kontaktní formuláře a odesílají data, která se dále využívají. Z horní lišty vašeho prohlížeče navíc zmizí informace o tom, že je web nezabezpečen.

Na internetu najdete celou řadu méně či více známých typů certifikátů. Pokud ovšem neprovádíte na webových stránkách odesílání dat o online transakcích, určitě vám skvěle poslouží certifikát Lets Encrypt, který je zdarma a většina typů hostingů jej umožňuje i zcela automaticky nainstalovat, což ocení zejména méně zkušení uživatelé.

V dalším kroku je nutné nastavit, aby WordPress obsah zobrazoval přes ono šifrované zabezpečené spojení HTTPS. Využít k tomu můžete například plugin Really Simple SSL, který vše potřebné provede za vás bez zbytečných komplikací.

WordPress pluginy pro ještě lepší SEO

Stejně jako na drtivou většinu myslitelných požadavků, i na podporu SEO mysleli tvůrci desítek různých pluginů pro WordPress. Máte možnost vybrat takový plugin, který SEO problematiku řeší zeširoka a je zadarmo.

Velmi oblíbené pluginy jsou Yoast SEO anebo jeho skvělá alternativa All in One SEO Pack.

All in One SEO Pack vám pomůže například:

  • Editovat hromadné úpravy tagu pro titulek pro stránky, kategorie, příspěvky, upravit titulek stránky 404 apod.
  • Vypnutí a zapnutí indexace pro konkrétní části webu – rubriky, archivy, komentáře, hledání
  • Jednoduše přidat soubor pro ověření Google Search Console, měřící kód Google Analytics
  • a celou řadu dalších nastavení.

Yoast SEO

  • vám mimo jiné pomůže velmi snadno vytvořit soubor sitemap, s jehož pomocí snadno navedete vyhledávače k tomu, jaké stránky na vašem webu má indexovat.

Optimalizace titulků a popisků

Jedním z důležitých prvků, na které myslet při tvorbě nové podstránky je její budoucí titulek a tzv. „meta description“ – tedy popisek, který slouží vyhledávačům k zobrazování na stránce s výsledky vyhledávání. Nemají přímý vliv na SEO, ale ovlivňují to, jak lákavé budou právě vaše stránky na stránce s výsledky vyhledávání a zvyšují tak míru

Více o problematice titulků a popisků najdete v našem návodu, jak provést základní SEO analýzu webu.

Již provedení těchto úprav vyhledávačům (Google, Sklik a dalším) pomůže výrazně lépe pochopit obsah vašich stránek a snáze nasměrovat vyhledávající právě na váš web. Mnoho z vašich konkurentů se ani s těmito úpravami nemaže a ignoruje je, a proto i s tímto základem jste o krůček před konkurencí.

Další tipy pro optimalizaci webu na WordPressu

Využívání vnitřních odkazů

Při procházení vašich stránek roboty vyhledávačů dochází k průběžnému vyhodnocování každé navštívené podstránky. Je proto vhodné nějak vyhledávačům naznačit, které stránky z vašeho webu jsou prioritní a kam má směřovat návštěvníky. Proto je vhodné používat vnitřní odkazy na další obsah vašeho webu, důležité nadřazené stránky. V případě blogu například na tematicky spřízněné články, podobně jako to využíváme my v našich příspěvcích.

Kromě toho, že vyhledávačům naznačíte důležitost jednotlivých podstránek, můžete touto jednoduchou metodou prodloužit zaujetí návštěvníků obsahem vašich stránek a déle je udržet na webu, aby provedli vámi požadovanou konverzi, například odeslání formuláře nebo zavolání do firmy.

Pečlivé hlídání komentářů

Komentáře se pochopitelně týkají především blogů a webových platforem, které jsou na komentářích postaveny. Četné využívání komentářů je pro vyhledávače i ostatní návštěvníky důkazem autenticity webu a toho, že web umí svým obsahem zaujmout a nutit k určité interakci.

Z hlediska optimalizace je vhodné pravidelně hlídat a schvalovat komentáře a vylučovat komentáře označené jako SPAM. Spamové komentáře velmi často využívají různých vnořených odkazů na negativně hodnocené weby a mohou vaše stránky poškodit. V každém případě snižují jeho důvěryhodnost v očích návštěvníků.

Vhodnou volbou pro odfiltrování většiny spamu je instalace pluginu Akismet. Vhodný je v kombinaci s pluginem Google Captcha (reCAPTCHA).

Optimalizace obrázků pro vyhledávače

V našem blogu najdete ucelený článek o tom, proč je důležitá optimalizace obrázků pro SEONávštěvnost na vaše stránky totiž můžete efektivně přivádět i přes vyhledávání obrázků, které funguje na vyhledávači Google i Seznam.cz

Rychlosti načítání stránek

Rychlost načítání stránek je jedním z nových a velmi důležitých hodnotících faktorů webových stránek. Návštěvníci v dnešní době rychlého internetu zkrátka nechtějí čekat na zdlouhavé načítání webu. Je tedy na vás, jak tomuto požadavku půjdete vstříc.

V našem předešlém článku zjistíte, jak váš web ovlivňuje rychlost načítání stránek. Pro zjištění rychlých tipů můžete využít nástroj PageSpeed Insights přímo od Googlu.

Pokud chcete ještě více ucelených tipů pro zlepšení výkonu vašeho přirozeného vyhledávání, napište nám a sledujte novinky v našem blogu