Jak nesrazit webové texty na kolena špatnou gramatikou – 1. díl
Milujeme češtinu. Náš rodný jazyk patří mezi nejnáročnější světové jazyky vůbec. Učitelé se nám češtinu snaží dostat do hlav od dětství až do dokončení školní docházky. Mnohdy to není jednoduché a některá specifika češtiny potrápí třeba právě vás.
Pojďme se v prvním díle našeho copy seriálu podívat na velmi časté hrubice, se kterými se běžně setkáváme v textech. Mnohdy je dostáváme přímo od našich zákazníků, kterým připravujeme nové webové stránky nebo e-shop.
Vemte sebou na dovolenou i zeťe s rodinou. Do naší chalupy se vejdou všichni. Tchýně i pes. Máme pro Vás typ na viný sklep, ve kterém vzdáte holt všem pěstitelům dobrého vína a ochutnáte regionální dobroty.
Zdá se vám tato věta OK? Neměla by. Určitě nejste zaslepeni představou večera u demižonu s vaší rodinkou. Tady šel pravopis zcela stranou. 🙂
Tchyně s krátkým vám neublíží
Při psaní slova tchyně se vůbec nemusíte bát, že vyskočí zpoza (mimochodem žádné spoza – S zde nepatří!) dveří. Pro mnohé z vás to bude velké překvapení, ale jediný správný styl zápisu je tchyně. Za každé dlouhé ý ve slově tchyně si tedy příště dejte jednu za uši.
Slovíčko zpoza je víceslabičná předložka. Nepište také mezeru mezi z a poza. Jediná správná varianta je zpoza. Pozor také na slovíčko zeťě, správně je zetě
Kam s N ve slovech?
V jednom slově jedno n, v druhém zase dvě. Kdo si to má zapamatovat. Kde je nějaký řád? Enka jsou zákeřná a mnohdy umí změnit význam slova (ranní káva vs. raná jablka). Jejich použití si zkrátka musíte zapamatovat a na použití n ve slově zapomněl zkrátka nesmíte zapomenout. Chcete-li si pochutnat na pár kuličkách vinných hroznů, zahledět na keře vinné révy, spojte to i s návštěvou vinného sklepa. Možná pak zapomenete úplně na všechno. Včetně jednoho nebo dvou n.
Kam s velkým a malým V
Psaní velkých písmen při oslovení není jednoduché, jak se zdá. Použití volíme dle toho, jaký vztah máme k oslovovanému. Velké písmeno zde slouží k vyjádření úcty a formálnosti. Vesměs se jedná o úřední, formální a oficiální korespondenci. V rámci formální komunikace se používá pro vykání i tykání. Je vhodné pro formální dopisy jednotlivcům i skupinám, v dopisech váženým a výrazně starším osobám, v úředních dopisech a v přáních.
Malé písmeno používejte tehdy, když osobu znáte a nechcete, aby váš text působil příliš formálně.
Jak tuto poučku aplikovat při psaní promo textů, návodů, produktových popisků a článků na webu nebo blogu?
Nastavte si jasné pravidlo. Například, pokud oslovujete hromadně a neadresně, využívejte malé písmeno. Pokud píšete adresně a konkrétní osobě, zvolte velká písmena.
Velká písmena dávají čtenáři textu jasně najevo, že cílíte přímo k jeho osobě a jde o formální sdělení informací. S malým písmenem dáváte najevo méně formální a přátelské vyznění textu.
POZOR: Dejte si pozor, jestli používáte při oslovení v rámci jednoho dopisu, e-mailu nebo textu stejnou podobu velkých a malých písmen.
Holdujeme, neholtujeme
Zde se není třeba dlouze rozepisovat. Ukážeme si to na modelové větě:
Vaše děti holdují (oddávat se, věnovat se) mlsání sladkostí. Já holduji večernímu studiu při pití sklenky červeného. Stejně tak můžete vzdát hold (poctu) vašemu zaměstnavateli za jeho příkladnou péči nebo si stěžovat. To už je, holt (zkrátka, prostě), fakt.
Na co si také dát pozor?
Vemte – se používá jen v obecném jazyce pro rozkazovací způsob druhé osoby množného čísla. Nahraďte jej slovem vezměte.
Typ vs. tip – Máme pro vás skvělý tip (doporučení, rada). Vyberte si nejčastější typy (druh, varianta) nesprávně psaných slovíček a připravte si tahák. Nic tím nezkazíte.
Jak tedy věta v úvodu má vypadat?
Vezměte s sebou na dovolenou i zetě s rodinou. Do naší chalupy se vejdou všichni. Tchyně i pes. Máme pro vás tip na vinný sklep, ve kterém vzdáte hold všem pěstitelům dobrého vína a ochutnáte regionální dobroty.
Zaměřte se na často opakované pravopisné chyby a připravte si pomůcku, která vám pomůže v rychlé orientaci. Nebojte se sdělit vašemu kolegovi, že v rámci komunikace se zákazníky dělá opakovaně některé z uvedených chyb. Podívejte se zpětně na vaše texty a články na webu a vyhledejte často opakované chyby.
Za chyby se stydět nemusíte, ale můžete se jim úspěšně vyhnout. Zlepšete své vystupování před zákazníky.
Chcete zkontrolovat texty na vašem webu nebo e-shopu?
Čtěte také:
SEO pro obrázky? Jak funguje optimalizace obrázků pro vyhledávače? – 07/2018
Co mají obsahovat podklady pro výrobu webové prezentace nebo internetového obchodu – 08/2017